32 kleurdwergen en 17 polen bevolkten de kooien tijdens deze mooie show vroeg op het seizoen. De kleurdwergen waren mij toegewezen om te beoordelen wat ik dan ook met veel plezier deed.
De winnaar van mijn keuring werd een oude konijngrijze ram van mijn collega keurmeester De Swerdt uit Schilde bij Antwerpen. De kleurdwergen uit zijn stal hebben de laatste jaren steeds hoge ogen gegooid op menige tentoonstelling. Een andere konijngrijze van hem werd trouwens mijn derde beste dier. Verheugend was vast te stellen dat in de bijzondere variëteit Rhon een jonge voedster van De Meyer Christine wist door te stoten tot 96,5 punten en alzo de tweede plaats wegkaapte. Proficiat!
Bij de Polen, waar keurmeester Verwerft Johan ambteerde, werd ondergetekende winnaar met een oude ram die 96,5 punten kreeg toebedeeld. Debusser Gust, een niet bekende fokker voor mij, haalde de tweede plaats met een jong rammetje van 96 punten. Verhasselt Ludwina haalde een mooi gemiddelde met haar gepresenteerde dieren maar kon de keurmeester niet bewegen meer te geven dan 94,5 punten. Volgende keer beter.
Rudi Pauwels
Evergem 31 augustus 2005
In de ruime sportzaal van het college te St.Niklaas werden dit jaar 782 dieren geshowd. Ik kreeg de eer om bij de afdeling konijnen de kleurdwergen te keuren. Mijn collega Wilfried De Witte nam de jurering van de Polen waar. Het was best leuk , beiden bestuurslid van de Vlaamse polen en kleurdwergenclub, deze dieren op onze keurtafel te krijgen.
Exact 20 kleurdwergen passeerden de revue en alhoewel geen grote reeks toch kwaliteit van de bovenste plank. Winnaar werd Gregoire De Swerdt met een oud konijngrijs rammetje dat verdiend 96,5 punten kreeg. Achteraf werd dit predikaat opgetrokken tot 97 punten. Het diertje had een konijngrijze kleur volgens het boekje en dat deed hem winnen van een concurrerende Pool met een presente van een showbeest.
Een ijzergrauwe oude ram,met een machtige kopstructuur, van fokker Jacobs Senne moest genoegen nemen met de tweede plaats omdat de pels nog iets in verharing zat. Revanche van deze kant zit er zeker in want deze ram kreeg ook verdiend 96,5 punten. De Swerdt had met zijn dieren nog meer in zijn mars want hij pakte ook nog de derde plaats in met alweer een konijngrijs rammetje. Zijn stam is beresterk in deze kleur.
Van Bauwel Serge presenteerde een oude ram in de variëteit midden blauw marter en kon eveneens een 96 afsnoepen van de keurmeester.
Nog te zien in de kooien waren donker sepia marter, enkele goede blauwgrijze van Alexandra De Roeck, rus blauw, hotot en zilvervos blauw & zwart. De predikaten van deze diertjes lagen aan de hoge kant.
Rudi Pauwels
Evergem 29 augustus 2005
Voor de 33 ste keer organiseerde de kleinveeclub “T Pluiske “ haar jaarlijkse tentoonstelling in het parochiecentrum te Witgoor, een mooi ruime zaal met brede gangen, goed voor het in en uit kooien van de dieren.
Er waren 765 dier ingeschreven, een 40 tal minder dan vorig jaar, waarvan 30 konijnen.
Flor Dickens was de keurmeester van dienst voor de dwergen.
Er waren slechts 5 polen ingeschreven, allen dieren van Jacobs Senne, maar wel van hoge kwaliteit. Flor kon hier twee maal 96.5 punten kwijt aan twee jonge rammen, de hoofdjury had ook veel zin om een pool te verhogen naar 97, maar door de nog jonge leeftijd, had het dier nog niet het ideale gewicht, dit belooft wel voor de toekomst.
En 14 tal kleurdwergen in verschillende kleurslagen.
Konijngrijs: één oude ram van De Swerdt goed voor 96.5 punten ging een ijzegrauwe dwerg vooraf ook één dier van Senne met 95.5. De overige konijngrijze dieren waren van Penders Henrie dieren waar het gemiddelde toch nog wat hoger moet.
Blauwgrijs: 2 dieren Van Wendy Moens hier kon de kwaliteit nog iets beter eveneens van de Blauwgrauwe.
Zilvervos Zwart één dier 92.5 punten
Nog enkele oranje dwergen waar er nog wat werk aan de winkel is het hoogste resultaat hier 93.5 punten
De pool van Jacobs Senne was de beste van de reeks dwergen.
W. de Witte
A. keurmeester konijnen
Secretaris Vlaamse polen en kleurdwergenclub.
De provinciale wedstrijden 2005 werden gehouden in dezelfde ruime zaal zoals
vorig jaar te Zoele Parwijs. Ingericht door de club de Parel van de Kempen.
Er waren 950 dieren ingeschreven waaronder een 40 tal polen, kleurdwergen
en twee rex dwergen.
Ik had de eer om de dwergen te beoordelen, drie liefhebbers schreven in waarvan twee leden
Jacobs Senne behaalde bij de polen weer en mooie uitslag. Een oude ram met een prachtige kop die dan ook in dit onderdeel groep 4 de max.van de punten behaalde maar spijtig van de achterhand deze kon nog iets zuiverder, toch verdiende het dier zeker 96 punten, deze werd ook beste van de polen. De overige polen behaalden ook een hoog punte aantal. Weer en mooie uitslag voor Senne.
Dieren van Van Looy Stef kregen 94. en 93.5 punten.
Een mooie reeks dwergen in 12 verschillende variëteiten.
Als eerste in de reeks kreeg ik de blauwgrijze kleur op tafel van Moens Wendy, dit dier miste nog conditie, daarop volgde een dier van Verhasselt Ludwia met een zeer goede bouw en een bijzonder goed type alsook met de juiste kleur vooral de tussenkleur was bijzonder zuiver. Dit dier behaalde dan ook 96.5 punten.
Donker sepia marter Van Schepens Elke, deze dieren waren nog niet klaar wat het patroon betreft hier moet de grondkleur nog zuiverder.
IJzergrauwe kleu: drie dieren geen slechte dieren in bouw en type, maar wat te licht in dekkleur.
Konijngrijs twee dieren van de zelfde eigenaar De Swerdt G. één jonge ram met alles er op en er aan, ik heb dan ook dit dier voorgesteld aan de hoofd jury om te verhogen, hier werd niet over gediscuteerd om 97 punten toe te kennen.
Midden blauw marter vier oude dieren en vier jonge, één oude ram van ons lid Flor Dickens, behaalde 95.5 de pels liet het iets afweten, een jonge ram van Elke Schepers met een mooi kort type en met een zuiver patroon, de pels mocht wel niet langer toch goed voor 96.5 punten beste van de reeks.
Twee oranje dwergen hier is nog wat werk aan de winkel, als ook twee zilvervossen van Aerts Ronny. Hier moet vooral nog aan bouw en type gewerkt worden.
Ook nog twee zwarte dieren Van Looy Staf deze waren niet zuiver van kleur.
Witte van Hotot niet van de gemakkelijkste, het dier was nog niet op gewicht.
Twee russen de kleur op masker en de extremiteiten is hier nog altijd het probleem vooral in de blauwe kleur.
W de Witte
Secretaris
Deze provinciale wedstrijden werden ingericht door Werk van den Akker-Land
van Aalst.
Deze tentoonstelling ging door in de gemeente hallen te Merelbeke.
Er waren
2045 dieren ingeschreven, het kleinvee is in op mars in Oost-Vlaanderen, veel
meer dieren dan vorig jaar.
Er waren 451 konijnen ingeschreven waaronder 38
polen en kleurdwergen.
Ik had de eer om de polen te keuren, 23 roodogen en 3 blauwogen. Drie leden schreven in: Pauwels Rudi ,Verhas-De Vos, en Lavreau Pascal. Drie fokkers die het slagen van de zweep goed kennen, dus top kwaliteit, Rudi schreef 8 roodoog polen in en behaalde drie maal 96.5. Een jonge ram was de beste.
Pascal, geen onbekende in deze kleinveewereld had ook topdieren ingeschreven zijn dieren gingen niet onder de 94 punten, deze dieren hadden een zeer mooie kopvorm, en rijke pelsen.
Verhas-De Vos behaalde s met zes dieren eveneen een zeer goed gemiddelde.
Pascal was ook de winnaar van ons tinnen bord.
Flor Dickens keurde de kleurdwergen, drie blauwgrijze dwergen van De Roeck Alexander.
Deze fokker behaalde een goed gemiddelde, de dieren waren iets te blauw op dek, ook nog twee dwergen met rus tekening van Rudi. Het is toch zo moeilijk om het masker en de extremiteiten zwart te krijgen, het is volhouden met deze tekeningdieren.
Nog drie zilvervossen in twee kleurslagen blauw en zwart ook van De Roeck geen toppers maar toch nog een goed gemiddelde.
Het was een zeer mooie tentoonstelling, met veel dieren, wie een bezoek heeft gebracht zal hier zeker van genoten hebben.
W. de Witte
Secretaris
De konijnen waren minder in aantal dan vorig jaar. Met drie keurmeesters hebben we ruim de tijd gehad om dieren te beoordelen.
Flor Dickens had de eer om de polen en kleurdwergen te keuren, slechts twee leden schreven zich in, Sterkendries en ik zelf.
Bij de polen schreef ikzelf 11dieren in, 6 polen en 5 kleurdwergen zilvervos zwart.
Sterkendries schreef konijngrijze kleurdwergen in, het beste dier behaalde 95 punten.
Bij de polen behaalde ikzelf met een oude ram 96.5 punten, de overige dieren behaalde ook een goed gemiddelde, bij de kleurdwergen zat de kampioen een jonge ram hij was goed voor 96.5 punten en werd ook kampion van de kleine en dwergrassen.
Van der Brugge Jo schreef 4 rex dwergen in witte variëteit. Hij behaalde met een jonge ram 96 punten deze dwergen zijn goed in opmars de pelsen zijn zeer veel verbeterd, als ook de kopvorm. Doe zo verder Jo.
W. de Witte
Secretaris
Deze tentoonstelling ging door in de Manege van de Rijschool te Oud-Heverlee, en werd georganiseerd door de kleinveefokkers Linden, dit jaar zonder pluimvee.
De ruimte van de zaal werd gevuld door 500 konijnen en cavia’s, waaronder 21 polen, 3 blauwogen, en 18 roodogen. Drie leden schreven in.
Richard Deravet was de keurmeester van dienst.
De eerste dieren waren de blauwogen: twee oude rammen van Ludwina Verhasselt een van deze was beste dier uit de volledige reeks polen met 96.5 punten, tweede beste was van onze voorzitter, ik zelf behaalde een goed gemiddelde.
De kleurdwergen werden gekeurd door Gustave Chapelier, hier schreven ook 3 leden in, Jean Heyvaert had weer Ludwina als tegenstander zij had een mooie reeks Blauwgrijze dwergen, de kampioen kwam hier dan ook uit.
Ijzegrauw, ook hier had Ludwina de beste van de reeks de dieren waren niet te kloppen. Jean met zwarte dwergen behaalde een goed gemiddelde. Onze voorzitter schreef verschillende patroondwergen in, hij behaalde een 96 met een oude ram midden sepia marter. Ik zelf schreef 5 zilvervossen zwart in een mannelijk jong met 96 punten, de overige dieren behaalde ook een goed gemiddelde.
Er waren ook 15 rex dwergen, twee leden schreven in in verschillende kleurslagen, de rex dwergen zijn zeker in opmars Ackermans Viviane behaalde 96 punten met een witte, alsook met een sepia, Jo Van Der Brugge behaalde eveneens een goed resultaat met zijn dieren.
Het was een mooie opgezette tentoonstelling en de prijzen tafel was ook niet min.
W de Witte, Secretaris
Toen Wilfried belde met het verzoek om te komen keuren (4 dagen daar voor) heb ik meteen ja gezegd (A.Verhelst had afgezegd).
De keuring verliep zeer vlot (76 Polen) dank zij deskundige hulp uit Zeeland. Na een voor Nederlandse begrippen voortreffelijke ontvangst en ontbijt, begonnen met de oude rammen 3 stuks Bl.ogen 2 dieren afw scoorde Peter Cayman 94 p , de voedster oud haalde 93 p.
Bij de jonge rammen scoorde Antoine Trogh 96 p deze was beste jonge ram Bl.oog.
Bij de jonge voedsters was de kwaliteit fraai, grote winnares was Yolanda Bortels met 94- 95- 96- 96 p gefeliciteerd ga zo door.
Pool r-oog een hele klas man oud. De kwaliteit was zeer goed maar veel dieren met punten aftrek voor aanslag voetzolen (een wit konijn moet wit zijn). Grote winnaar was Jacob Senne met 96- 96 p. Bij de jonge rammen zaten veel top-dieren met fr. Achterhand. Jacob Senne behaalde 95- 95- 96- 96 p maar ook Pascal scoorde bijzonder 95- 95- 96 p , bij de jonge voedsters en bij de jonge rammen 95- 96 p. De algehele indruk was dat het punten systeem zeer goed te hanteren is en de kwaliteit van de Polen in Belgie aardig dicht in de buurt komt van Nederland.
Dank zij de gastvrijheid van Wilfried en Marie-Rose hebben wij een voortreffelijk weekend gehad nog hartelijk dank hiervoor.
Fam. G.de Gooijer
Er waren 240 konijnen en cavia's, een goed gevulde zaal.
Ik had de eer de dwergen te keuren
Het aantal dwergen had een lage opkomst 20 in totaal, rex dwergen inbegrepen.
Van Looy Gustaaf en Verhasselt Ludwina schreven 7 polen in, een deel oude rammen die zich al bewezen hebben, beide fokkers behaalde een hoog gemiddelde.
Kleurdwergen slechts vijf, drie blauwgrijze van Verhasselt Ludwina, zeer fraaie dieren zowel van bouw, type en de kleur, zeer zuiver van tussenkleur wat niet altijd gemakkelijk is in de kleurslag en ook niet te blauwe dekkleur, beste dwerg van de reeks behaalde 96.5 punten zelfde fokster schreef ook twee Chinchilla dwergen in ook goed voor 94.5 punten.
Twaalf rex dwergen wit vijf dieren van Van der Bruggen José, en twee van Demey Eugeen in rus tekening zwart, donker sepia en castor van Eeckhout Oktavie, er waren twee dieren bij met een zeer goede rex beharing, de bouw en type en de kleur kan nog verbeteren bij deze rex dwergen.
W de Witte
Secretaris club
Een zeer mooie opgezette tentoonstelling met enkel mannelijke dieren totaal 273 konijnen deze werd ingericht door Maas en Kempen, zonder pluimvee dit jaar. Er waren ook Nederlandse inzendingen, hun dieren werden dan ook op ons systeem gekeurd, voor sommige fokkers een eerste ervaring.
Er waren 12 polen ingeschreven, 6 roodoog en 6 blauwogen.
Keurmeester van dienst was Voorter Theo.
Twee leden schreven in De Busser Gust en Thuis Carine. Bij de roodogen was de kwaliteit zeer hoog Willems Robby behaalde 96.5 punten, De overige dieren behaalden ook een zeer hoog gemiddelde.
De blauwogen waren van een liefhebber, De Busser Gust, één jonge ram behaalde 96 punten
De overige dieren behaalden eveneens veel punten.
Ik kreeg de kleurdwergen op tafel, niet veel dieren maar wel in verschillende variteiten.
Konijngrijs één dier van Voorjans Guy met de juiste konijngrijze kleur.
Twee ijzegrauwe dieren, Thijs Carine liet een mooi diertje zien zowel in bouw,type en kleur.
Deze zelfde fokster schreef ook twee Madagaskar in en, twee Isabel, een kleur die men niet veel tegenkomt op tentoonstellingen bij ons, deze dieren waren fraai in patroon, en met een mooie sluiers.
Midden-Blauw-marter: drie dieren twee van Van Bauwel Serge mooi type dieren alle twee goed voor 95 punten, één midden-sepia-marter van Carine, iets te donker in patroon.
Donker sepia een dwerg met alles op en aan, werd ook beste dier van deze groep dwergen.
Ten slotte nog een witte van hotot met een goede oogomzoming, wel iets minder van bouw en type.
W de Witte
Secretaris club.
Het pluimvee was weer aanwezig, dus een grote opkomst , een mooie opgezette tentoonstelling met 658 dieren.De konijnen waren met 284 vertegenwoordigd, waar onder 53 polen en kleurdwergen en één rex dwerg.
Flor Dickens had de eer deze reeks te keuren.
Er waren 12 roodogen en 8 blauwogen 3 leden schreven in Thijs Carine , De Busser Gust en ik zelf.
De Kwaliteit bij de roodogen lag hoog, er waren ook enkele mooie exemplaren te koop maar de belangstelling naar nieuw bloed was er niet.
De blauwogen allen van De Busser Gust waren eveneens mooie dieren met fraaie koppen, deze fokker behaalde een fraai gemiddelde, de beste pool was van deze liefhebber met 96 punten.
Kleurdwergen een reeks van 34 in verschillende variëteiten.
Konijngrijs 5 dieren van Josten en Penders de kwaliteit kan hier nog verbeteren.
Ijzegrauw een reeks van 12 dieren van 4 liefhebbers, twee fraaie dieren van Hupperts Alfred een bekende fokker uit het Oost kanton deze dieren waren goed voor 95 punten, ook Josten en Thijs Carine behaalde eveneens een goed gemiddelde.
Zilvervos zwart 6 dieren 4 van Josten en twee van mij zelf, in deze reeks kon Flor 2 maal 96.5 kwijt 96.5/2 voor Josten en 96.5/1 voor mij zelf, deze ram werd ook kampion van de dwerg rassen.
Midden geel ook van Josten een kleurpatroon wart men niet veel te zien krijgt op onze tentoonstellingen.
Rus van twee liefhebbers Thijs Carine en Hupperts Alfred, zeer mooie dieren wat masker betreft, het is niet zo gemakkelijk om deze kleur er op te krijgen, deze dieren waren zeer goed op extremiteiten.
Madagascar en Isabel van Thijs Carine mooie dieren goed voor 94.5 punten niet slecht voor deze fokker.
Midden sepia marter ook van hier boven vermelde fokker.
Eén witte rex Van Smidts Klaus 94.5 punten.
Het was een mooie reeks dwergen, met goede dieren.
Doe zo verder en we zien elkaar terug volgend jaar.
W de Witte
Secretaris Club